Ensimmäisen päivän teemana oli:
- Suorituksen johtaminen maaliin - tehdään mitä sovitaan
- Oman työn aktiivinen suunnittelu ja johtaminen
Luotsina 4.4. toimi Pia Aalto Accounter HR4 Oy |
Yhtenä teemana oli myös palautteen antaminen, jota harjoiteltiin käytännössä erilaisilla esimerkeillä. Palautekulttuuria voi organisaatiossa
myös kehittää mm. niin, että pyytää itse aktiivisesti palautetta omasta
johtamisesta ja toiminnasta.
Tutkimusten mukaan palautekeskustelussa tärkeintä työntekijälle
on se, että:
- esimies ei salli keskeytyksiä (ei puheluita tai muita häiriöitä keskustelun aikana
- keskusteluun on riittävästi aikaa
- esimies kuunteli.
Palautteen antamista on hyvä harjoitella aidoilla esimerkeillä. |
Kun harjoitellaan 'aitoja' tilanteita, käytetyt menetelmät jäävät paremmin mieleen. |
Päivän päätteeksi käytiin vielä kierros siitä, mitä opittua kukin ottaa omalta osaltaan käyttöön.
Mitä uutta aiot kokeilla ja ottaa käyttöön?
- Mitä itse ajattelisit? – kysymykset, haastan ajattelemaan
- Eteenpäin vievä palaute
- Valmistautuminen palavereihin, ennakointi, pysähtyminen
- Ei anneta valmiita ratkaisuja – yleensä ratkaisu on jo olemassa
- Enemmän kuuntelua, vähemmän puhumista 80/20
- Viisi ohjaavaa kysymystä
- ”Apinat pois olkapäiltä” – Ei oteta muille kuuluvia tehtäviä omille harteille
- Ajan tasapuolinen jakaminen
- Positiivisen palautteen antaminen ja kiittäminen
- Onnistumisten esiin nostaminen
- Palaverikäytäntöjen kehittäminen
- Anna palautetta kollegalle, kiitos, tai kiitos, kerro lisää
- Määritellään, miten asiat tehdään – Mikä on esim. laatutaso ohjaamisessa? Miten voi antaa palautetta, jos ei tiedetä mihin laatutasoon tähdätään?
- Näkyväksi: Miten painotus siihen, että mitä ratkaisuja löydetty
- Skype-vartit työntekijöiden kanssa
- Teamsiin aikataulutetut tehtävät
- Asioiden rajaaminen
- Ennakointia lisää, keskustelevan ilmapiirin luominen
- Työryhmälle selväksi, että esimiehellä ei ole välttämättä vastauksia – ne löytyvät usein työryhmästä
Teksti ja kuvat: Reija Kiviluoto
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti